Provkörning av Subaru Forester e-Boxer

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 36 Views

Subaru Forester e-Boxer

Det här är nytt!

Rymligare
Något längre hjulbas ger mer utrymme.
High-tech
Back-autobroms och ansiktsigenkänning gör debut.
Elhybrid
En elmotor assisterar bensinboxer-motorn.

Som vanligt har Subarus designers lyckats med konststycket att rita en helt ny bilmodell – allt utom hjulskruvarna sägs vara nytt – utan att det märks utanpå. Forester 2019 är alltså helt ny generation, den femte i ordningen sedan starten 1997. Det är under skalet det har hänt saker.

Subaru Forester e-Boxer

Redan häromåret slutade Subaru att tillverka dieselmotorer, och nu tar man nästa steg i motor­utvecklingen. Märkets första elhybrid lanseras i nya Forester och nästa år kommer samma drivlina i lillebror Subaru XV. Man utgår från den beprövade boxermotorn på tvåliter och 150 hästkrafter. Till den har man kopplad en liten elmotor på 17 hästkrafter. Därefter handlar det om samma Subaru-drivlina vi är vana vid. En steglös CVT-automatlåda och konstant fyrhjulsdrift.

Jag trycker på startknappen och bensinmotorn går igång. Nollställer trippmätaren för att få koll på bensin­förbrukningen. Den preliminära förbrukningen i WLTP-cykeln ligger på 0,68 liter per mil. Frågan är om WLTP-värdet är en glädjekalkyl eller något man kan uppnå i verkligheten. I med ”D” och i väg bär det, söderut från Köpenhamns flygplats. Målet är Vordingborg på södra Själland.

Motorljudet är det vanliga boxerljudet och det gör mig lite besviken. Jag gillar hybridbilar där elmotorn verkligen märks och bensinmotorn håller käft. Att man kan köra med bensinmotorn avstängt, knäpptyst, om än bara en kortare sträcka när man drar i väg från ett rödljus. Det gör man med Toyota RAV4 och med Toyota Prius. Men i Subaru är elmotorn på 17 hästkrafter för klen för att den ska ­tillåtas jobba ensam. Bara när jag kör mycket sakta, till exempel på en parkering, jobbar elmotorn själv, i övrigt används den bara för att stötta bensinmotorn.

Subaru Forester e-Boxer

Men lite tystare har drivlinan blivit. Bensinmotorn slipper en del av jobbet när elmotorn kan hjälpa till. Dessutom är kupén välisolerad. Subaru Forester har tack och lov riktiga ramar kring rutorna och det har hjälpt till att ta bort vindbrus. Subaru höll ju länge fast vid ramlösa dörrar.

LÄS MER: Nya Subaru Outback officiell

När jag gasar hårt brusar bensinmotorn upp. Varvtalet parkerar sig snabbt på 5 000-6 000 varv, och sedan tar det en stund innan hastigheten har hunnit ifatt. Subarus kallar sin automatlåda ”Lineartronic” och den är av CVT-typ (Continously Variable Transmission). I stället för drivremmar har den en kraftig kedja som går mellan två hjul med variabel diameter. Störs man av bristen på samband mellan varvtalsförändringar och hastighet kan man växla manuellt med paddlar framför ratten. I praktiken kommer den manuella växlingsmöjligheten framför allt till nytta när man drar släpvagn. Apropå släp – max släpvikt är 1 870 kg och det tror jag är något av ett rekord i hybridsammanhang.

Subaru Forester e-Boxer

Midjelinjen är relativt låg och Forester har precis som tidigare en ovanligt bra runtom-sikt, något man inte är bortskämd med i dag. En helt ny finess som hjälper till vid parkering är att autobroms även fungerar i backväxeln. Detekterar backkameran ett föremål som står i vägen så varnar systemet först och sedan slår autobromsen till innan jag kör in i hindret.

Trots att Forester är helt ny känns förarmiljön igen. Hela instrumenteringen präglas av en gammaldags virrighet, med en uppsjö av knappar och siffror. Allt som kan mätas eller allra helst avbildas med en graf informeras föraren om. I mittinstrumentet kan jag till exempel se hur många grader bilen lutar. Något man kanske undrar över ibland, men oftast inte. Att provkörningsbilen egentligen är avsedd för den kinesiska marknaden och har en bildskärm på kinesiska gör det inte mer överskådligt.

Subaru Forester e-Boxer

Jag tillåts dock inte ägna mig särskilt lång stund åt denna Subaru-utbildning. Nytt är nämligen en ansiktsigenkänningskamera som sitter i överkanten av instrumentpanelen. Den filmar mitt ansikte och märker den att jag tittar bort för länge blir jag åthutad på skarpen. Först en varningsklocka, sedan kommer en varningstext i huvudinstrumentet framför ratten. ”Keep your eyes on the road” står det. Ansiktsigenkänningssystemet används också för att göra det bekvämt för föraren. Bilen ställer automatiskt in stolen åt mig så snart kameran känner igen mitt ansikte.

LÄS MER: Subarus boxermotor fyller 50 år

Eftersom vi inte har några siffror på hur mycket bensin nya Forester drar utan hybridhjälp är det svårt att säga hur mycket den nya tekniken sparar. Enligt Subaru ska hybridiseringen spara cirka fem procent. Färddatorn landar under förmiddagens landsvägskörning på 0,63 liter per mil. När jag efter lunch kör en smula snabbare på motorväg visar snittet på 0,71 liter per mil. Det är bra värden som för några år sedan bara hade kunnat uppnås med dieselmotor.

Subaru Forester e-Boxer

Batteriet är inte stort och ryms ovanför bakaxeln, under bagagegolvet. Ingreppet är knappt märkbart, lastvolymen är 509 liter jämfört med 520 liter för vanliga Forester. Nya generation Forester har för övrigt fått några centimeter extra lastutrymme både i bredd och i djup.

Priset för Forester e-Boxer är 374 900 kronor och det innebär ett prispåslag på drygt 30 000 kronor jämfört med den konventionella Forester-modellen. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv blir merpriset svårt att tjäna in, men generalagenten tror att bilköparnas miljöintresse kommer att göra e-Boxer till volymmodellen i Forester-familjen.

3 frågor

Emily Sörensson, Subaru

Emily Sörensson – Projektledare Forester e-Boxer.

Det syns ju knappt att Forester är ny. Varför ska kunderna byta ut sin gamla Forester?
– Det viktigaste nyheterna är att den är tystare, och har en uppdaterad design. Den är modernare och jag tror att den kommer att locka betydligt fler barnfamiljer. Bagageutrymmet är större.
Kommer e-Boxer bli den mest sålda versionen?
– Ja, det tror jag. Vi kommer att jobba hårt med förhandsförsäljningen och jag vet att det är många Forester-ägare som väntar på den nya generationen. Den har ju setts på internet länge.
Tror du att man köper e-Boxer för att den kan räknas hem ekonomiskt eller för ­miljöns skull?
– Mest för miljön. Nu har vi ett miljöalternativ, men vi är ju inte först ut med det på marknaden. Det jag tror är jätteviktigt för våra kunder är att vi har lyckats behålla de traditionella Subaru-egenskaperna.

Subaru Forester e-Boxer

Pris
374 900 kronor, första kundleverans nov/dec 2019.


Motor
Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 600-6 000 r/­min, max vridmoment 198 Nm vid 4 000 r/­min. Elmotor 17 hk (12 kW), total effekt 167 hk, batterityp litium-jon, 0,57 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 225/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 462, bredd 182, höjd 173, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 22. Tjänstevikt i. u, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 870. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 509 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart i. u.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Prel blandad körning 0,68 l/mil. CO2 i. u.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Skatt: Ingen uppgift.

Rivaler

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Toyota RAV4 AWD-i Life
Toyota RAV4 är billigare men inte lika välutrustad. Toyotas drivlina känns mer elektrifierad och startar oftare med ljudlös eldrift. Tveksamt antisladdsystem.
Pris: 319 900 kronor.

Honda CR-V Hybrid AWD 184 hk

Honda CR-V Hybrid 2,0 AWD
Honda CR-V är framför allt rymlig, både i kupé och i lastutrymme. Tyvärr också dyr, i alla fall i jämförelse med Toyota RAV4.
Pris: 371 900 kronor.

Comments