Provkörning av Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4×4

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 75 Views

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Det här är nytt!

Motor
Kodiaq utrustas med samma motor som i kusinen­ VW Tiguan GTS. 240 dieselhästar.
Fälgar
För första gången någonsin standardutrustas en Skoda med tjugotummare.
Sportstolar
RS-versionen har helt egna stolar med bättre stöd och ett mycket sportigare utseende.

Det luktar koskit när jag kliver ur planet­ vid den lilla flygplatsen i Jerez, södra Spanien, som Skoda i stort sett abonnerat för lanseringen av Kodiaq RS. Den spanska landsbygden susar förbi utanför bilfönstret innan vi anländer till en dystopisk bild av ett övergivet semesterparadis under lågsäsong. Gigantiska hotell står tomma och på gatorna syns några färgglada Kodiaq RS.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Jag blir tilldelad en Kodiaq med färgen Race Blue, lanseringsfärgen för RS-versionen och samma som vi sedan tidigare sett på Octavia RS. En färg som i mina ögon klär Kodiaq bra och får den att sticka ut från mängden. Utöver färgen särskiljer sig RS med bland annat svartlackade detaljer som grill, sidospeglar och takrails. Samt röda bromsok som omsluts av stora tjugotumsfälgar. Oken griper också om skivor som når en diameter på 340 respektive 310 millimeter fram och bak. Liksom kusinen Seat Tarraco som vi provkörde i Teknikens Värld nummer 2/2019 har Kodiaq RS LED-belysning runt om som standard.

Jag närmar mig påfarten till A-381 mot Gibraltar och trycker högerfoten mot golvet. Tack vare dunderhonungsdosen i form av en tvåliters 240-hästarsdiesel levereras maxvrid, 500 Nm, redan från 1 750 r/­min. Det ger Kodiaq RS en rejäl skjuts framåt och jag måste snabbt släppa av för att matcha begränsningen på 120 km/h. Enligt Skoda ska 0-100 km/h avklaras på 6,9 sekunder, det är inget jag betvivlar och det känns också helt rimligt för denna typ av bil. Motorljudet är härligt bamsebrummande, nästan lite för härligt för att komma från en dieselmotor. Ljudet kan härledas till Kodiaqs högtalare och är därmed helt syntetiskt vilket förtar den sportiga känslan avsevärt och känns fel.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

De modellspecifika sportstolarna klädda i alcantara och skinn kramar om bra och är mycket bekväma, till det hör att det inte är några problem att hitta en riktigt bra körställning. Något som stör är dock det vindbrus som kommer från området kring B-stolpen i motorvägsfart, mer än i kusinen Seat Tarraco. Men tacksamt nog är akustikrutor standard i RS på den svenska marknaden, det verkar dock saknas på dagens provbil och kan förhoppningsvis stävja bruset. Alltså bättre ljudisolerade främre sidorutor.

Kodiaq RS har tjugotumsfälgar som standard till skillnad från 17-tummare i grundversionen­ Ambition. Trots stora fälgar rullar bilen behagligt och sväljer mindre potthål och liknande utan problem. Nära Gibraltar öppnar sig himlen­ och det fullkomligt öser ner samtidigt som stormvindar drar fram. Det regnar på tvären. Kodiaq känns dock spårsäker och den enda anledningen till att jag måste sänka hastigheten är på grund av vindrutetorkarna som inte hinner­ med allt vatten. RS upplevs trygg.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Väl framme vid Gibraltar blir jag varse om något jag helt glömt bort, det tillhör ju så klart Storbritannien. Mitt pass ligger kvar på hotellet och jag blir tvungen att vända i gränskontrollen.­ Pinsamt! Men i Gibraltar finns ändå inte så mycket vägar att köra på, det är ju trots allt därför jag är här. Knappen för att ändra körläge sitter nedanför växelväljaren, Sport-läget aktiveras när den spanska landsvägen breder ut sig framför mig. Oj vilka vägar!

Kodiaq RS spänner sig. Fjädring och styrning blir styvare, växellådan drar mer på växlarna och det syntetiska motorljudet blir än mer tydligt. Skillnaden i styrkänsla är markant, rattrörelser blir tyngre och trots vikt på nästan 1,9 ton upplevs bilen alert.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Om jag bortser från det fejkade motorljudet är motorn härlig. Riktigt vridstark och effekten finns där hela tiden, växelpaddlarna på ratten förblir oanvända då den sjustegade dubbelkopplingslådan klarar­ sig galant på egen hand. I kurvor uppvisas en lätt understyrning vilket kan förväntas av en bil i denna viktklass. Fjädringen är stum och bidrar till en sportig känsla men i längden blir det dock tröttsamt med den stötiga karaktären, men värst är det ständigt närvarande motormorrandet från högtalarna. Det kommer säkerligen att tilltala en hel del personer i målgruppen, men jag är inte en av dem.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Kodiaq RS säljs nu men priset är dock rejält mycket högre än tidigare toppversionen Laurin & Klement med 190-hästars diesel. RS kostar från 440 400 kronor, 45 000 kr mer än nämnda syskon. Men då får du också mer än bara en starkare motor. Utöver tidigare nämnda detaljer ingår standardutrustning som bland annat dynamiskt chassi, svart innertak, alcantaraklädda detaljer liksom kolfiberdekor på dörrar och instrumentpanel. Även adaptiv farthållare, digital instrument­panel, filhållar- och kökörningsassistans samt dödavinkelvarnare. Men det är funktioner som också är standard i andra billigare Kodiaq-versioner.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4x4

Liksom vanliga Kodiaq kan RS utrustas med två extra sittplatser som kostar 5 900 kronor extra. Nya RS-versionen är därmed välutrustad men dyr för att vara en Skoda. Samma motor i kombi­nation med Volkswagen Tiguan kostar 14 000 kronor extra. Den starka dieselmotorn gör sig dock riktigt bra i Kodiaq och de RS-specifika detaljerna får den att sticka ut från syskonen.

Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 4×4

Pris
440 400 kronor, säljs nu. Motor: Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Dubbelturbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 240 hk (176 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 470, bredd 188, höjd 169, spårvidd f/b 160/157. Markfrigång 19,7. Tjänstevikt 1 880, maxlast 616, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 960 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
NEDC: Stad 0,74 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 167 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
9 446 kronor per år under de tre första åren därefter 4 099 kronor per år.

Rivaler

2018-BMW-X3-image-4

BMW X3 xDrive25d
Rejält mycket dyrare och svagare men ändå snabbare är Kodiaq RS, om än marginellt. Det är inte vanligt att ha BMW som rival till en Skoda. Pris: 496 500 kronor.

2018 volkswagen tiguan allspace 02

Volkswagen Tiguan Allspace GTS
2,0 TDI 4Motion Exakt samma drivlina som i Kodiaq RS, det mesta under skalet är detsamma för den delen. Här ligger valet mer i vilket märke ditt hjärta klappar för.
Pris: 454 000 kronor.

Comments