Provkörning av Rolls-Royce Phantom

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 111 Views

Rolls-Royce Phantom

Det här är nytt!

Design
Nya Phantom har betydligt slankare linjespel utan att det pompösha gått förlorad.
The Gallery
Den inglasade instrumentbrädan som fungerar som ett personligt konstnärligt skyltfönster för bilägaren.
V12
Ny dubbelturbo-motor på 6,75 liter som levererar 571 hk och ett vridmoment på 900 Nm.
Architecture of Luxury
Namnet på den nyutvecklade plattformen som delvis är aluminiumbaserad. 30 procent mer vridstyv, samtidigt lättare, kommer det fler Rolls-Royce-modeller på detta underrede.

Morgonrusningen börjar ta sig i München, trots att väckaralarmet stod på före soluppgång. Jag gör mitt yttersta för att lotsa drygt 2,5 ton brittiskt rullande slott förbi sömniga bayrare på väg till sina jobb. Själv har jag redan börjat ”kneget” – sittandes bakom ratten på senaste Rolls-Royce Phantom, generation åtta. Det går an.

Dagen innan har jag försmakat bilen på Autobahn och längs kurviga vägstråk på slätterna norr om Alperna. Det var 2003 som Rolls-Royce tog världen med storm. Fem år efter BMW:s uppköp 1998 hade tyskarna möblerat om rejält i produktfilosofin samt hunnit bygga en helt ny fabrik i Goodwood i West Sussex. Phantom generation sju debuterade 2003, var genommodern och hade inget tekniskt gemensamt med tidigare R-R-produkter. Formspråket var avantgardistiskt och klassiskt i samma penndrag, kunderna började köa direkt.

Rolls-Royce Phantom

Sexton år senare är dagens Rolls-Royce Motor Cars Ltd starkare än någonsin. Produktportföljen byggs på hela tiden, senast med superlyxsuven Cullinan (se provkörning Teknikens Värld nummer 26/2018) som sålt slut på nolltid. De rika människorna blir uppenbarligen allt fler och allt rikare. Kronan-på-verket-modellen R-R Phantom VIII började byggas under 2018, tillverkningstakten är låg jämfört med övriga mindre modeller. Nya ”Fantomen” är precis som sin föregångare ny ifrån grunden. Det tyska kunnandet får man leta djupt inunder skalet efter, bilen är konstruerad i England – av engelsmän. Men bakom verket står givetvis BMW Group.

Man ändrar inte ett vinnande koncept, därför är även Phantom VIII stor och väldig, ändå återhållsam om än med viss finess. För den oinvigde är det inte alltid lätt att se nyhetens behag. Men spana in den nya frontgrillen, hela linjespelet som har mer flyt i sig och det i sammanhanget smäckra akterskeppet så är skillnaderna uppenbara. Parkerade bredvid varandra är gamla Phantom VII fyrkantig och klossig jämte nya smäckra generation åtta. Personligen gillar jag den sjunde utpensionerade generationen, trots att den var en verklig pjäs att ratta runt med.

Rolls-Royce Phantom

Körmässigt är nykomlingen av helt annan skola, nya Phantom är nästan rolig att styra. Fortfarande otymplig på grund av storleken men styrning, drivlina och följsamhet är av ny standard. Till saken hör att provbilen är utrustad med friktionsvinterdäck fabrikat Continental ContiWinterContact i dimension 255/50 R21 som gör rajden extra soft och inte tillåter toppfartsprov.

Efter några timmars provkörning söder om Bayerns huvudstad ”sitter” bilens rymliga omfång i ryggmärgen och jag kommer på mig att lite nonchalant göra flera raska omkörningar av traktorer med släp på kurviga småvägar. En stor del i upplevelsen är den nya fyrhjulstyrningen som motstyr med upp till tre graders vinkel i farter lägre än 60 km/h. Mellan 60-80 km/h är bakaxelstyrningen urkopplad, över 80 km/h medstyr bakhjulen med en grads vinkel. Lägg därtill en automatisk kamerafunktion som läser vägen framför bilen och därmed anpassar stötdämpning, fjädring och krängningshämmare i hastigheter upp till 100 km/h.

BMW-bayrarna har haft sitt finger med i detta tekniska samspel, var så säker. 6,75 liter är en klassisk slagvolym hos Rolls-Royce, nya V12-motorn med beteckning N74B68 har nu 571 hästkrafter och 900 newtonmeter – den åttastegade automatlådan (fabrikat ZF) smyger i växlarna. Växellådan är länkad till GPS-systemet och förbereder om det förväntas kurva, backe eller utförslöpa, allt för en så len körupplevelse som möjligt. Något konventionellt sportläge hos drivlina eller chassi finns inte. Of course, det passar sig inte.

Rolls-Royce Phantom

Faktiskt följer nya Phantom mina önskningar väl, något som inte alltid kunde sägas om föregångaren. Klumpigheten är ersatt med smidig vägkänsla utan att den så viktiga åkkomforten – Rolls-Royce uttrycker det själva som ”flygande matta-komfort”, som om att man svävade fram över asfalten.

Allra mest uppskattas att ratten fortsatt är trådtunn och växelväljaren pinnigt smal som förr i tiden. Instrumentbrädan är konventionell och rak som på en gammal bil, mer än halva ytan är ett glastäckt ”skyltfönster” för sin ägare (eller engelskans ”Patron” som R-R själva vill betitla köparna!). ”The Gallery” är som ett horisontellt vitrinskåp som går att smycka efter eget bevåg men hellre på inrådan av konstnär. Se där, en nyhet i bilfloran. Kommer säkert som råkopia i en kinabil redan innevarande år…

Rolls-Royce Phantom

De bakhängda bakdörrarna öppnar upp och stängs elektriskt, benutrymmet i baksätet är tillräckligt även om karossen är av normal längd. Extended Wheel Base-versionen har +25 cm bättre benutrymme bak, EWB-förlängningen kostar ytterligare en miljon kronor så mitt råd är att skippa detta. Du får plats ändå. I vanlig ordning går det att konfigurera färger, material, utrustning efter eget bevåg och plånbok. Innertak i form av stjärnhimmel är en sådan, varför inte beställa ditt eget stjärntecken om du diggar astrologi? Men redan i standardutförande är baksätet precis så mjukt och vilsamt sittriktigt som du tror.

Rolls-Royce Phantom

Men nya Rolls-Royce Phantom riktar inte längre enbart in sig på chauffördrivna patroner, nej, i stället ska ägaren också köra sitt engelska lyxåk. Visst känns det som ett led i rätt riktning? Att mr Christopher ”Kit” Walker (alias Fantomen) ”ibland får tillfälle att lämna lyxdjungeln för att köra på Morristowns gator som en vanlig bilist”*.

(*Gammalt Teknikens Världs-ordspråk.)

Rolls-Royce Phantom

Pris
4 885 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cylindrig V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/88,0 mm, cylindervolym 6 750 cm3. Max effekt 571 hk (420 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 900 Nm vid 1 700 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda. Fjädring/hjulställ: Luftfjädring fram och bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 13,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 255/45 R22.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 355, längd 576, bredd 202, höjd 165, spårvidd f/b 170/167. Markfrigång 17. Tjänstevikt 2 560, maxlast ca 450. Tank 90. Bagagevolym (VDA-liter) 548 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 2,13, landsväg 0,97, blandad körning 1,39 l/mil. CO2 318 g/km.


Garantier
Nybil 4 år, rostskydd 6 år.


Skatt
23 096 kronor per år de tre första åren, därefter 4 914 kr/år.

Rivaler

Bentley Mulsanne EWB

Bentley Mulsanne EWB
Stor-Bentleyn börjar bli till åren, men fortsatt är Mulsanne lyxig så det förslår. V8-motorn på 6,75 liter med 512 hästkrafter skickar iväg lång-Mulsanne i max 296 km/h och 0-100 km/h avverkas på 5,5 sekunder. Anständigt.
Pris: 3 885 000 kronor.

mercedes-maybach-s600-pullman-24

Mercedes-Maybach S650 Pullman
Dyraste Mercedesen under Maybach-beteckning plus ”Pullman” i efternamn. Det sistnämnda innebär dryga meters förlängning. V12-motor på 630 hk och 1 000 newtonmeter.
Pris: Cirka 4 500 000 kronor.

Comments