Provkörning av Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 1166 Views

Det här är nytt!

Uppkoppling
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) tar plats i Sprinter.
Mercedes Pro
Nu kan åkaren få kontakt med sin förare när som helst, var som helst. Och ha koll på hur hen kör…
Framhjulsdrift
Tidigare har Sprinter erbjudits med bak-eller fyrhjulsdrift. Nu kommer även framhjulsdrift, men bara till vissa modeller.

Att jobba som logistiskt ansvarig för Mercedes Sprinter är ett jobb fullt i klass med en flygledares. Det finns helt enkelt hur mycket som helst att hålla reda på. Och allt är verkligen inte helt logiskt. Nya Sprinter ser ut ungefär som tidigare. Karossen har fått lite andra former, grillen har blivit ännu större, men du känner igen den. Under skalet har inte så mycket skett, det handlar mest om modifikationer och uppdateringar.

Att Sprinter nu erbjuds framhjulsdriven är bra för föraren och företaget. Eftersom det försvinner lite axlar och bakvagnsdetaljer höjs maxlasten med 50 kilo. Och, lasthöjden bak sänks med 80 millimeter. Bra för ryggen det. Och inte minst för de som väljer att bygga husbil av sin Sprinter. Att sömndrucken skutta ner kan vara jobbigt, inte minst med tanke på att husbilsfantaster inte är ungdomar. Åtta cm kortare hopp är en lisa för kroppen.

Men framhjulsdrift erbjuds inte till mer personbilsliknande Sprinter Tourer. Varför? Tja, det bara är så. För nu i alla fall. Jag kan i alla fall konstatera att den niositsiga Sprinter Tourer jag kör är ett as till bil att vara stor. Och kikar jag in i passagerarutrymmet är det slösande gott om utrymmen för den stora familjen. Just här är stolarna bak konfigurerade 2+2+3 men det finns alla möjligheter.

Bilens storlek gör sig helt klart påmind i kurvor och stadstrafik, annat är inte att vänta. Men det finns hjälpmedel såsom sidovinds-stabilitet så färden känns aldrig otrygg.

3 frågor

Julia Hofheinz – produktansvarig.

Hur många Sprinter säljer ni varje år?
– 2017 satte vi nytt rekord med 200 500 sålda enheter.
Hur är fördelningen mellan de olika karosstyperna?
– Det är inget vi kommunicerar men det råder väl ingen tvekan om att skåp (Panel Van) är den största säljaren.
Vilka är de största marknaderna?
– Tyskland är störst men USA och England går också bra. Sverige är inte med bland de tio bästa länderna i det avseendet.

Varför man ska välja en sexväxlad manuell låda till denna är dock en gåta. Det är mycket vikt som ska transporteras mellan växlingarna och det blir aldrig riktigt ryckfritt eller smidigt. Om du väljer framhjulsdrift kan du få 9-växlad automat. Bak- eller fyrhjulsdriven blir det 7-växlad automat. I alla fall kan du dock få 6-växlad manuell, vi får väl se hur länge. Det är min egen reflektion ska tilläggas. Nya Sprinter är här i sin tredje eller fjärde generation, beroende på vem man frågar. I pressmeddelande säger koncernchefen Dieter Zetsche att det är tre. På plats vid provkörningen står fyra. Motorer och prestanda är inte något Mercedes är intresserade av att tala om när det gäller Sprinter. Det finns lite olika dieselalternativ. Mellan 114 och 190 hästkrafter. Punkt.

Man talar desto mer om den ”fantastiska” utvecklingen av kommunikation som nu införts i Sprinter. MBUX är direkt hämtad från nya A-klass med stor skärm på 10,25 tum. Jag provkörde A-klass (Teknikens Värld 11/2018) och bekantade mig då med MBUX. Nu fick jag mer tid. Jag var positiv­ till utvecklingen av röststyrningen men här i Amsterdam framgår det att Mercedes har en del att jobba på i det fallet, även om det fortfarande enligt min mening är det bästa systemet på marknaden.

Men aktiveringen ”Hey Mercedes” fungerar inte alltid, men också ibland bara för att man råkar nämna Mercedes till sin medpassagerare. Och då får man oförhappandes ett ”How can i help you” i örat. Men visst är det imponerande när jag på skoj frågar hur långt det är till Umeå, att systemet blixtsnabbt plockar fram en alternativ färdväg till Sverige och Norrland. Då var det bäst att säga ”Cancel” för att få tillbaka rätt rutt.

Mercedes Sprinter är en storsäljare. 3,4 miljoner har sålts sedan 1995. Man kanske inte tänker på det till vardags men ta en extra titt nästa gång du möter en budbil eller hantverkarbil. Var det inte en Sprinter?

Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer

Pris
372 900 (466 125 inkl. moms) kronor, säljs nu, första kundleverans aug/sept.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 400-2 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Bladfjädring av stål (glasfiber tillval). Fram individuell upphängning, krängningshämmare. Bak stel axel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 13,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 235/65 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 367, längd 593, bredd 235, höjd 264, spårvidd f/b 173/173. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 2 505, maxlast 905, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 71 liter. Bagagevolym för Panel Van 10,5 m3.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,86 l/mil, landsväg 0,63 l/mil, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 186 g/km. Gäller manuell låda.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år.


Skatt
4 597 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 10 733 kr per år i tre år.

Rivaler

Ford Transit Minibus
Det kanske starkaste hotet mot Sprinter. 130 hästars dieselmotor och framhjulsdrift låter intressant. Inte lika high-tec dock.
Pris: från 349 650 kronor.

Opel Vivaro Combi Plus
Klart att Opel har något att sätta emot Sprinter också. Finns med 90, 115, 120 eller 140 dieselmotor. Åtta sittplatser.
Pris: från 274 900 kronor.

Comments