Det här är nytt!
Diesel
I stället för V6:an har en fyrcylindrig dieselspis på 200 hästkrafter letat sig ner under huven.
Parkeringens läckraste bil stÃ¥r nytvättad och glänser i sin svarta skepnad. De detaljÂerade strÃ¥lkastarna av LED-typ, grillen som inspirerats av en tigernos och den lÃ¥nga motorhuven skickar tankarna bort frÃ¥n det koreanska bilmärket som annars utmärker sig med prisvärda bilar och sju Ã¥rs garanti. Inte heller den lÃ¥ga, lÃ¥ngt sluttande, taklinjen och de bakre ljusbärarna som slingrar sig runt aktern och vidare i bilens profil, skänker nÃ¥gra tankar till Kia.
Tre centralt placerade ventilationsutblås står i fokus inuti kupén. Detaljerna är välarbetade och hela interiören känns lyxig samtidigt som det är tydligt att man sitter i en Kia. Växelväljaren är unik för Stinger, ett stycke som är både snyggt och skönt att hålla i. Just ergonomin är riktigt bra, förarstolen är bekväm, ratten är elektiskt justerbar och armarna hamnar naturligt på stöden på vardera sidan om ratten. En viktig detalj i ett långfärdslok som Stinger. För även om Kia Stinger har en V6:a på 356 hästar (tidigare 370) är det här ingen sportbil. Något jag själv fick utreda på legendariska Nürburgring för två år sedan där jag provkörde en förserieversion av bilen.
Fjädringen är för mjuk för att vara en sportbil, V6:an är inte underhållande på det sättet och bilen är för tung. Men att den är en riktigt bra bil på vanliga vägar fick vi kvitto på i fjol där vår nyligen framlidne reporter PeO Kjellström valde just Kia Stinger som sin drömvinterbil. Fin styrning, bra riktningsstabilitet, fast fjädring och sköna stolar löd lovorden. Och jag kan inte annat än att instämma.
Men i den kolsvarta Stingern sitter ingen V6:a, nej här under sitter en hederlig diesel med fyra cylindrar och 200 hästkrafter. För två saker som sänkte Stinger i testet var priset och den törstiga V6:an. Dieseln är såklart billigare, hela 80 000 kronor billigare men diesel-Stingern kostar alltjämt 448 400 kr. Vilket får ses som väldigt dyrt även om listan på utrustning är lång.
Med tigernosen riktandes norrut söker jag svar pÃ¥ om Stinger är lika förförisk med den betydligt trÃ¥kigare motorn. Dieselknattret som var klart pÃ¥tagligt innanÂför tullarna i Stockholm är som bortblÃ¥st väl uppe i fart. Dieselmotorn är medioker för sin typ men Stinger är välisolerad frÃ¥n alla sorters oljud. Växlandet sköts av en konventionell automatlÃ¥da med Ã¥tta växlar och lÃ¥dan och jag blir snabbt kompisar. Växlingarna är inte blixtrande men växlarna sker allt som oftast vid precis rätt tidpunkt. Vill jag ligga pÃ¥ lägre växlar för jag handen bakÃ¥t frÃ¥n växelväljaren och vrider körprogramsväljaren till sport. Allt bra sÃ¥ här lÃ¥ngt.
Motorn då? Jo, jag tycker den är helt tillräcklig och det känns inte alls fel. Att den ska konkurrera med den nästan dubbelt så starka bensinmotorn är inte på tal, men jag tycker inte Stinger behöver en så stark motor. Det här är som sagt en långfärdsbil, ingen sportbil. Jag kan dock inte undanhålla att jag saknar mullret i V6:an men aldrig känner jag att jag har för lite kraft.
Efter femtio körda mil anger bilen en förbrukning på 0,68 l/mil. En helt acceptabel förbrukning och jämfört med bensin V6:an en fis i rymden. Dieselmotorn är alltså det rimliga valet om man ska köpa en Stinger. Men köpet av Stinger i sig är svårare att rättfärdiga. Även då Stinger är en riktigt bra bil är det mycket pengar. Speciellt mycket pengar för en Kia, enligt många. Men den här bilen får mig att känna mig speciell på ett sätt jag inte känner i en Audi A5 eller Mercedes C-klass Coupé. Och speciellt inte i en Volvo V90. Men hur mycket får det kosta att känna sig speciell?
Kia Stinger 2,2 CRDi AWD AT8 GT Line
Pris
448 400 kronor, säljs nu.
Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/Âslag 85,4/96,0 mm, cylindervolym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1 750-2 750 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 4 tvärställda länkarmar per sida.
Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R18.
MÃ¥tt/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 483, bredd 187, höjd 140, spårvidd f/b 160/162. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 901, maxlast 424, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 406/1 114 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 230 km/h.
Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,79 l/mil, landsväg 0,56 l/mil, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 169 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Ingen uppgift.
Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.
Skatt
9 687 kronor per år de första tre åren, därefter 4 170 kr per år.
Rivaler
Audi A5 40 TDI quattro S tronic
Audin landar väldigt nära Stinger prismässigt, men till skillnad från Kia får du betala dyrt för utrustningen hos Audi.
Pris: 456 500 kronor.
Mercedes C 220 d 4Matic Coupé
Samma historia som för Audi. Dessutom är både Mercedes och Audi mindre än Kia Stinger.
Pris: 424 900 kronor.
Comments