Teslas vd Elon Musk har ibland en förmÃ¥ga att vara lika informativ som instrumentbrädan i kommande Model 3 när han twittrar. “No” och “You won’t care” som svar pÃ¥ frÃ¥gor om huruvida den ickeexisterande hastighetsmätaren kommer att ersättas med en display i vindrutan har därför lett till en vÃ¥g av teorier och spekulationer.
De lakoniska svaren dök upp efter att signaturen Nick wants a Tesla bad Musk om en centralt placerad hastighetsmätare, eftersom alla inte vill lÃ¥ta bilen köra själv. Nick luftade dÃ¥ sin förhoppning att bilen kommer att ha en sÃ¥ kallad heads-up display (HUD), nÃ¥got som Musk besvarade med ännu ett “No”. Andra la sig i diskussionen med argument bÃ¥de för och emot och la fram egna teorier.
Som Tibor Blomhäll konstaterar i en artikel pÃ¥ Tesla Club Sweden kan HUD-teorin härröra frÃ¥n det faktum att Tesla i samma veva som man presenterade Model 3 rekryterade en ingenjör som tidigare hade jobbat med informationsdisplayer i motorcykelhjälmar. “Tesla Model 3 blir nog mer självkörande än vad mÃ¥nga tror”, skriver Blomhäll. “Ratten är där bara för att lagen kräver det.”
Tekniken finns visserligen, och lagstiftningen börjar hänga med i utvecklingen. Men visst borde det finnas en vettig hastighetsmätare, förutom den i ena hörnet av infotainmentskärmen, särskilt som instegsmodellen inte kommer att ha level 5 (eller?). Och som Nick wants a Tesla konstaterar är det inte alla som vill låta bilen ta över körandet.
Eftersom Musk nyligen ocksÃ¥ twittrade om Neuralink, företaget som jobbar pÃ¥ ett interface som kopplar ihop teknikprylar med användarens hjärna, har Tidningen Elbilen skickat en TwitterfrÃ¥ga om det är den som ska ersätta bÃ¥de instrumentbrädan och HUD:en. Vi Ã¥terkommer sÃ¥ snart vi fÃ¥r ett svar. Även om det bara blir ett “No”.
&
Inlägget Förvirring kring hastighetsmätaren i Model 3 – finns en koppling till Neuralink? dök först upp på Elbilen.
Comments